Luni, prima zi a Săptămânii Patimilor, ...........................................
ne înfăŃisează pilda smochinului neroditor. ”Si lăsându-i, a iesit afară din cetate la Betania, si noaptea a rămas acolo. DimineaŃa, a doua zi, pe când se întorcea în cetate, a flămânzit; Si văzând un smochin lângă cale, S-a dus la el, dar n-a găsit nimic în el decât numai frunze, si a zis lui: De acum înainte să nu mai fie rod din tine în veac! Si smochinul s-a uscat îndată. ” ( Matei 21, 17-19). Iată un lucru pe care Hristos nu l-a făcut niciodată cu oamenii: a blestemat! Prin aceasta El îsi arată puterea de a pedepsi într-adevăr orice pom care nu aduce roadă, prin aceasta se arată dreptatea si răsplata lui Dumnezeu faŃă de neascultarea făpturii Sale, fie ea însufleŃită, fie neînsufleŃită. Orice om, care rămâne insensibil la venirea lui Dumnezeu si la chemarea iubirii Sale, se aseamănă acestui smochin fără roade, iar blestemul abătut asupra lui nu este nicidecum un blestem al lui Dumnezeu ca în cazul smochinului, ci însăsi uscăciunea firească a oricărui suflet care nu se adapă cu apa cea vie, adică cu Hristos
Sfânta zi de Marti //////////////////// din Săptămâna mântuitoarelor Patimi ale Domnului ne aduce aminte de ziua judecăŃii prin cele două pilde: pilda celor zece fecioare si pilda talanŃilor. Pilda celor zece fecioare ne pune în gând si în inimă dreptatea lui Dumnezeu la a doua Sa venire. ”ÎmpărăŃia cerurilor se va asemăna cu zece fecioare, care luând candelele lor, au iesit în întâmpinarea mirelui. Cinci însă dintre ele erau fără minte, iar cinci înŃelepte. Căci cele fără de minte, luând candelele, n-au luat cu sine untdelemn. Iar cele înŃelepte au luat untdelemn în vase, odată cu candelele lor. Dar mirele întârziind, au aŃipit toate si au adormit. Iar la miezul nopŃii s-a făcut strigare: Iată, mirele vine! IesiŃi întru întâmpinarea lui! Atunci s-au desteptat toate acele fecioare si au împodobit candelele lor. Si cele fără de minte au zis către cele înŃelepte: DaŃi-ne din untdelemnul vostru, că se sting candelele noastre. Dar cele înŃelepte le-au răspuns, zicând: Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă si nici vouă. Mai bine mergeŃi la cei ce vând si cumpăraŃi pentru voi. Deci plecând ele ca să cumpere, a venit mirele si cele ce erau gata au intrat cu el la nuntă si usa s-a închis. Iar mai pe urmă, au sosit si celelalte fecioare, zicând: Doamne, Doamne, deschide-ne nouă. Iar el, răspunzând, a zis: Adevărat zic vouă: Nu vă cunosc pe voi. Drept aceea, privegheaŃi, că nu stiŃi ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului.”Cele cinci fecioare înŃelepte sunt personificarea tuturor oamenilor care, ascultând cuvântul lui Dumnezeu, se îngrijesc de lumina cea sufletească (candela). Această lumină sufletească nu sepoate aprinde decât prin faptele milostivirii (untedelemnul), prin dragostea faŃă de aproapele nostru. Cele cinci fecioare nebune reprezintă sufletele care au dat uitării faptele iubirii de Dumnezeu si de oameni. Si iată ziua adormirii, ziua în care fiecare merge la întâlnire cu Hristos. Dar iată si usa care se închide precum si sufletele noastre s-au închis la nevoile aproapelui nostru. Precum rămâne fără folos bătaia suferinŃei oamenilor aflaŃi în nevoi la usa inimii noastre, asa rămâne si bataia noastră la usa ÎmpărăŃiei lui Hristos fără niciun fel de răspuns, primind si noi după dreptate toate câte le merităm.
Luni, prima zi a Săptămânii Patimilor,
RăspundețiȘtergere...........................................
ne înfăŃisează pilda smochinului neroditor.
”Si lăsându-i, a iesit afară din cetate la Betania, si noaptea a rămas acolo. DimineaŃa, a doua zi,
pe când se întorcea în cetate, a flămânzit; Si văzând un smochin lângă cale, S-a dus la el, dar n-a
găsit nimic în el decât numai frunze, si a zis lui: De acum înainte să nu mai fie rod din tine în
veac! Si smochinul s-a uscat îndată. ” ( Matei 21, 17-19).
Iată un lucru pe care Hristos nu l-a făcut niciodată cu oamenii: a blestemat! Prin aceasta El
îsi arată puterea de a pedepsi într-adevăr orice pom care nu aduce roadă, prin aceasta se arată
dreptatea si răsplata lui Dumnezeu faŃă de neascultarea făpturii Sale, fie ea însufleŃită, fie
neînsufleŃită. Orice om, care rămâne insensibil la venirea lui Dumnezeu si la chemarea iubirii
Sale, se aseamănă acestui smochin fără roade, iar blestemul abătut asupra lui nu este nicidecum un
blestem al lui Dumnezeu ca în cazul smochinului, ci însăsi uscăciunea firească a oricărui suflet
care nu se adapă cu apa cea vie, adică cu Hristos
Sfânta zi de Marti
RăspundețiȘtergere////////////////////
din Săptămâna mântuitoarelor Patimi ale Domnului ne aduce aminte de
ziua judecăŃii prin cele două pilde: pilda celor zece fecioare si pilda talanŃilor. Pilda celor zece
fecioare ne pune în gând si în inimă dreptatea lui Dumnezeu la a doua Sa venire.
”ÎmpărăŃia cerurilor se va asemăna cu zece fecioare, care luând candelele lor, au iesit în
întâmpinarea mirelui. Cinci însă dintre ele erau fără minte, iar cinci înŃelepte. Căci cele fără de
minte, luând candelele, n-au luat cu sine untdelemn. Iar cele înŃelepte au luat untdelemn în vase,
odată cu candelele lor. Dar mirele întârziind, au aŃipit toate si au adormit. Iar la miezul nopŃii s-a
făcut strigare: Iată, mirele vine! IesiŃi întru întâmpinarea lui! Atunci s-au desteptat toate acele
fecioare si au împodobit candelele lor. Si cele fără de minte au zis către cele înŃelepte: DaŃi-ne
din untdelemnul vostru, că se sting candelele noastre. Dar cele înŃelepte le-au răspuns, zicând:
Nu, ca nu cumva să nu ne ajungă nici nouă si nici vouă. Mai bine mergeŃi la cei ce vând si
cumpăraŃi pentru voi. Deci plecând ele ca să cumpere, a venit mirele si cele ce erau gata au
intrat cu el la nuntă si usa s-a închis. Iar mai pe urmă, au sosit si celelalte fecioare, zicând:
Doamne, Doamne, deschide-ne nouă. Iar el, răspunzând, a zis: Adevărat zic vouă: Nu vă cunosc
pe voi. Drept aceea, privegheaŃi, că nu stiŃi ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului.”Cele cinci fecioare înŃelepte sunt personificarea tuturor oamenilor care, ascultând cuvântul
lui Dumnezeu, se îngrijesc de lumina cea sufletească (candela). Această lumină sufletească nu sepoate aprinde decât prin faptele milostivirii (untedelemnul), prin dragostea faŃă de aproapele
nostru. Cele cinci fecioare nebune reprezintă sufletele care au dat uitării faptele iubirii de
Dumnezeu si de oameni. Si iată ziua adormirii, ziua în care fiecare merge la întâlnire cu Hristos.
Dar iată si usa care se închide precum si sufletele noastre s-au închis la nevoile aproapelui nostru.
Precum rămâne fără folos bătaia suferinŃei oamenilor aflaŃi în nevoi la usa inimii noastre, asa
rămâne si bataia noastră la usa ÎmpărăŃiei lui Hristos fără niciun fel de răspuns, primind si noi
după dreptate toate câte le merităm.