DIN ZICERILE PARINTELUI ARSENIE BOCA
 explicate de Pãrintele Teofil Pãrãian
 "Mã, nu toti din lume se prãpãdesc, nici toti din mãnãstire se mîntuiesc"
Avea o putere de sintezã deosebitã, o putere de intuitie si o  putere de a cunoaste totdeauna esentialul într-o chestiune. Cînd îi  puneai o problemã, el imediat avea rãspunsul. Si de la el au rãmas si  cuvinte scrise, în manuscrisele lui. De pildã, cînd l-am întîlnit eu  pentru prima datã, mi-a si spus un cuvînt, o formulã. Zice: "Mã, nu toti  din lume se prãpãdesc, nici toti din mãnãstire se mîntuiesc". Deci avea  o posibilitate de a formula ceva.
"Nici abuzul, nici refuzul"
In legãturã cu sexualitatea în familie, Pãrintele Arsenie zicea: "Nici abuzul, nici refuzul".
 "Cu mine de douã ori trebuie sã se întâlneascã omul…"
Pãrintele zicea cã de douã ori trebuia sã se întîlneascã  omul cu el: o datã cînd îi spune si a doua oarã la moarte, sãi spunã  dacã a fãcut ce ia spus. Foarte corect! Ce rost are sã meargã cum merg  unii cã sãi spunã unul, cã sãi spunã altul, cã un cuvînt de folos, cã  nu stiu ce… siapoi adunã la cuvinte de folos si nu împlineste nimic!
 "Cine face curte nu face carte"
Pãrintele Arsenie zicea: "Cine face curte nu face carte".
 "Nasteti-vã sfinti!"
Pãrintele Arsenie îi îndemna pe oameni sã nascã sfinti.  Bineînteles cã pentru a naste sfinti trebuie sã fi sfînt sau trebuie sã  tragi de tine spre idealul sfinteniei. Si cînd începem sã ne ocupãm de  noi însine, putem sã ne cunoastem, sã aflãm negativele noastre, sã  cunoastem încãrcãtura datã de altii si pusã în noi, s-o rezolvãm, dar  aceasta cere timp si ostenealã.
 "Sã-ti feresti capul de frig si de prostie!"
E un cuvînt care meritã sã fie stiut si urmat, el putînd fi  de folos tuturor celor ce nu iau aminte la ei însisi, tuturor celor care  vreau sã braveze si nu se gîndesc la urmãrile pe care le pot avea, spre  rãul lor, niste atitudini care nu sunt destul de bine gîndite si  controlate. Sã luãm deci aminte la cuvîntul de mai sus si sã-l împlinim  în cele douã laturi ale lui.
 "Conceptia de viatã crestinã"
Cîtã o avem, ne statorniceste în gîndul si dorinta de a ne  ridica mai presus de fire, de a îndumnezeii firea, prin harul si  îndurãrile si iubirea de oameni a lui Dumnezeu. Tocmai de aceea folosim  si resursele firesti cîte le avem la îndemînã, aerul, aerul bun, hrana  rationalã, somnul si energia vitalã, pe care nu vrem sã o risipim pe  plãceri, ci vrem s-o canalizãm spre binele nostru material si spiritual.  Asa dorea pãrintele Arsenie, care a formulat îndreptarul de viatã, pe  care l-a predat tinerilor si oricui care vrea sã ia aminte la el.
 "În mintea strîmbã si lucrul drept se strîmbã"
Asa obisnuia sã spunã pãrintele Arsenie, care urmãrea pentru  oameni o minte dreaptã si lucruri drepte si îndreptate de mintea cea  bunã. Valoarea acestui cuvînt o intuiesc toti cei ce îl aud, si asta se  întîmplã des, cãci noi îl aducem înaintea vizitatorilor si  închinãtorilor nostri, mai ales atunci cînd au prilejul sã vadã o  picturã a pãrintelui Arsenie reprezentînd Adormirea Maicii Domnului,  picturã în fata cãreia se opresc cu admiratie multi dintre cei ce  viziteazã Mãnãstirea Brîncoveanu de la Sîmbãta. Mintea se strîmbã în  urma patimilor si se îndreaptã pe mãsura curãtirii de patimi. Cînd  mintea se îndreaptã, vede lucrurile drept, deci asa cum sunt ele. "In  mintea strîmbã si lucrul drept se strîmbã". Asta le place la multi, am  bãgat de seamã cã le place. Cînd le spun cã Pãrintele a zis cã "în  mintea strîmbã si lucrul drept se strîmbã", oamenii rîd în general. De  ce rîd? Pentru cã îsi dau seama cã asa e. Numai cã e greu sã stii cînd  ti-e mintea strîmbã.
 "Cea mai lungã cale este calea care duce de la urechi la inimã"
Cea mai lungã cale este calea care duce de la urechi la  inimã, adicã de la informatie la convingere. Oameni de informatie  religioasã sunt mai multi decît cei ce au convingeri religioase. E  necesarã si informatia, care adeseori se face prin auzire. Dar a rãmîne  la informatie înseamnã doar a fi la începutul drumului "la urechi". Pînã  la inimã mai e o cale lungã, "cea mai lungã cale".
 "Un suflet trist este un suflet cu luminile stinse"
Cuvîntul acesta ne aduce aminte de un cuvînt asemãnãtor, cu  circulatie mai ales în lumea din Apus: "Un sfînt trist este un trist  sfînt". Pãrintele a fost întotdeauna pentru optimism, pentru bucurie,  credinta noastrã fiind "izvor de bucurie", crestinismul fiind "religia  bucuriei". Domnul Hristos le-a spus ucenicilor Sãi :"Acestea vi le spun  ca bucuria Mea sã fie întru voi si ca bucuria voastrã sã fie deplinã"  (Ioan 15, 11).
 "Bobul lui se preschimbã în tãciune, iar el se crede grîu nedreptãtit"
Asa caracteriza pãrintele Arsenie pe omul care se abate de  la cele bune si care nu cautã si nu primeste îndreptarea, ci îsi explicã  el mai bine cele pentru sine condamnînd pe cei ce vreau sã-l îndrepte.  }nceputul oricãrei îndreptãri este sã-tI recunosti greseala. "Cînd  greseala s-a fãcut în tine asezare sI adevãr" – cînd o ai ca drepindere  si o mai si justifici – atunci "nu mai e gresealã ci e pãcat de moarte".  }ntr-o astfel de situatie, cel ce se crede a fi drept, fãrã sã si fie  de fapt, nu mai e bob de grîu, ci doar tãciune.
 "Mustrarea învinge, dar nu convinge"
Este si aceasta o cugetare la care e bine sã luãm aminte.  Are si mustrarea rostul si puterea ei, dar ea, ca constrîngere, doar  învinge, însã de convins nu convinge. De la învingere pînã la convingere  e o cale lungã; poate tot atît de lungã cît cea de la informatie la  convingere, cît cea de la urechi la inimã.
 "Iubirea lui Dumnezeu pentru cel mai mare pãcãtos este mai mare decît iubirea celui mai mare sfînt fatã Dumnezeu"
Pãrintele Arsenie a zis o vorbã cât lumea asta de mare – ba  mai mare decât lumea asta! –, si anume o zis asa: "Iubirea lui Dumnezeu  fatã de cel mai mare pãcãtos îi mai mare decât iubirea celui mai mare  sfânt fatã de Dumnezeu”. Nu poate iubi un sfânt pe Dumnezeu, cât ar fi  sfântul de mare, cât iubeste Dumnezeu pe cel mai mare pãcãtos; si-l  asteaptã; si vrea sã-l primeascã; si aleargã înaintea lui, dupã cum  citim în pilda cu fiul risipitor, unde se spune cã tatãl nu l-a asteptat  pe fiul care se întorcea; l-a asteptat într-un fel, dar când l-a vãzut  cã vine nu l-a mai tinut locul: a alergat înaintea lui, ca sã-l  primeascã, sã-l îmbrãtiseze, sã-l sãrute, sã-l ajute, sã-l aseze iarãsi  în starea din care a plecat. Pentru cã din inima lui fiul n-a plecat  niciodatã! El a rãmas în inima tatãlui asa cum rãmânem noi în inima lui  Dumnezeu, în inima Mântuitorului nostru Iisus Hristos, în inima Maicii  Domnului, oricât de depãrtati am fi, oricâte rele am face. Pânã trãim în  aceastã viatã Dumnezeu nu ne pãrãseste. Noi putem sã pãrãsim pe  Dumnezeu, dar Dumnezeu nu poate sã ne pãrãseascã pe noi.
Cu o astfel de afirmatie, pãrintele ne dã încredere în bunãtatea  lui Dumnezeu, în iubirea lui Dumnezeu fatã de noi, pãcãtosii, cãci se  afirmã si în rugãciunile de dezlegare ale sfintei noastre Biserici, cã  mila lui Dumnezeu este tot atît de mare, tot atît de infinitã, cum este  de infinitã si mãrirea Lui, de vreme ce se spune: "Cã precum este  mãrirea Ta, asa este si mila Ta". Cuvîntul spus de pãrintele Arsenie, în  formularea de mai sus, ne aduce aminte si de ceea ce spune Psalmistul,  prin cuvintele acestea: "Cît e de sus cerul deasupra pãmîntului atît de  mare e bunãtatea Lui (a lui Dumnezeu) spre cei ce se tem de Dînsul. Cît  de departe e Rãsãritul de Apus, atîta a depãrtat El de noi fãrãdelegile  noastre. Cum miluieste un tatã pe copiii sãI, asa miluieste Domnul pe  cei ce se tem de Dînsul" (Ps. 102, 10-13).
 "Ajutati-mã sã vã pot ajuta"
Asta înseamnã cã nu cel care vrea sã te ajute te ajutã cel  mai mult, ci tu esti cel care potI sã fi ajutat. Dacã esti deschis spre  ajutor te poate ajuta omul de lîngã tine si omul superior tie; dar dacã  nu-l recunosti superior, ba, dimpotrivã, îl judeci si-l calci în  picioare, atunci nu te poate ajuta, pentru cã omul este fiinta care  poate zice nu, si zice nu!
 "Fiecare dintre noi ducem un necredincios în spate"
Zice pãrintele Arsenie Boca referindu-se la trup, "fiecare dintre noi ducem un necredincios în spate".
 "Domnul Hristos a fost rãstignit cu spatele pe crucea materialã si cu fata pe crucea spiritualã"
Zicea Pãrintele Arsenie: "Domnul Hristos a fost rãstignit cu spatele pe crucea materialã si cu fata pe crucea spiritualã".
"Să ai întelegere fatã de neputinta omeneascã"
[i]Am fost odatã la Pãrintele Arsenie Boca – Dumnezeu sã-l  odihneascã! –, la Bucuresti, cu un student la teologie de atunci, care  acuma-i preot – au trecut anii peste toti de-atunci… a fost asta în 1965  –, si Pãrintele vorbind cu el, desigur sã aud eu, i-a spus un cuvânt  care mi-a rãmas mie pentru cealaltã vreme a vietii mele si cred cã si  pentru vesnicie. N-am sã-l uit niciodatã! Zice: "Uite, mãi frate. O sã  fii preot. Sã fii întelegãtor fatã de neputinta omeneascã!” Nici nu vã  puteti închipui cât m-am gândit eu la cuvintele acestea, de atunci  încoace; cât le-am urmãrit în viata mea si în viata oamenilor. Si mi-am  dat seama cã neputinta omeneascã e o realitate. Sunt atâtia oameni rãi  în lumea asta, si nici ei nu vor sã fie rãi… Si-s rãi, si noi trebuie sã  întelegem rãutatea lor de pe pozitia noastrã, din situatia noastrã. Sã  întelegem cã ei nu pot mai mult, cã ei ei însisi sunt nemultumiti de  rãutatea lor – "Pe cel rãu rãutatea îl ucide”, îi scris în Psalmi: "pe  cel rãu rãutatea îl ucide”, îl nimiceste, rãutatea îl nemultumeste.  Pomenirea de rãu spun pãrintii cei duhovnicesti cã e o rãutate fãrã  margini, e o rãutate ca o ruginã care mãnâncã fierul, asa mãnâncã  sufletul; rãutatea-i cui înfipt în suflet. Pomenirea de rãu,  nemultumirea, neiertarea este viermele mintii. Un pãrinte spune cã "rãul  sã-l scrii pe apã”.[/i]
(Nicolae Grigorescu-pictorul încheie prin lucrarea de la  Agapia o întreaga etapă din activitatea sa artistică, lăsând o adevarată  capodoperă a picturii religioase din secolul al XIX-lea.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu